روزنامه آمریکایی نیویورک‌ تایمز در گزارشی به بررسی تنش‌های چندین‌ ماهه میان ایران و آمریکا پرداخته و نتیجه گرفته است که «هر دو کشور در مراحلی حساس، درمورد یکدیگر اشتباه قضاوت کرده‌اند» هدف دولت ترامپ از افزایش فشار، آوردن ایران پای میز مذاکره بود، اما در مقابل با حمله‌های خشونت‌بار ایران روبه‌رو شد.
براساس این گزارش، در اواخر سپتامبر ۲۰۱۹ چندی از مقامات ارشد ایران در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی جهت رسیدن به آرامش در خاورمیانه و خلیج فارس ملاقات هایی پنهانی را با اماراتی ها ترتیب دادند.
بر اساس گزارش نیویورک‌ تایمزاین دیداردلیل اصلی به صدا در آمدن زنگ خطر در کاخ سفید بود چرا که از شواهد چنین برمی‌آید جبهه متحدی که دولت ترامپ در دو سال گذشته مقابل ایران تشکیل داده بود رو به فروپاشی است و این باعث تشدید تنش‌ها در ۹ ماه گذشته بوده است.
نیویورک‌ تایمز معتقد است که به نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام از دو طرف درک درستی از حرکت بعدی طرف مقابل داشته باشد و این موضوع موجب پیچیدگی بیشتر اوضاع شده است.
در پایان این مقاله نیویورک‌تایمز می‌نویسد که مقام‌های آمریکایی همچنان معتقدند راهبرد فشار حداکثری بر ایران موثر است اما ایران همچنان سرسختانه بر سر مواضعش ایستاده و برای حفظ برنامه اتمی و نفوذ نظامی‌اش در منطقه‌، از جنگ ابایی ندارد.

لینک منبع خبری

https://www.nytimes.com/2020/02/13/us/politics/iran-trump-administration.html