سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه سوم خرداد اعلام کرد که کاهش محدودیت‌های مربوط به بیماری همه‌گیر کرونا همزمان با «افزایش نگران‌کننده» آمار اعدام در جهان طی سال ۲۰۲۱ بود و این میان ایران بیشترین آمار اعدام را از سال ۲۰۱۷ تاکنون داشته است.

گزارش سالانه این نهاد مدافع حقوق بشر می‌گوید که دست‌کم ۵۷۹ مورد اعدام در ۱۸ کشور طی سال ۲۰۲۱ رخ داده که به نسبت سال قبل از آن افزایشی ۲۰ درصدی نشان می‌دهد.

ایران با دست‌کم ۳۱۴ مورد اعدام در سال گذشته میلادی بیشترین آمار اعدام را طی چهار سال گذشته داشته به طوری که این آمار در سال گذشته میلادی ۲۴۶ مورد بود.

عفو بین‌الملل در گزارش خود این افزایش اعدام در ایران را مرتبط با جرایم مواد مخدر دانسته اما در عین حال آن را «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» عنوان کرده و تاکید داشته که قوانین بین‌المللی مجازات اعدام را فقط در رابطه با قتل‌های عمدی مجاز می‌داند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود نوشته است: «سال ۲۰۲۱ افزایش نگران‌کننده‌ای در شمار اعدام‌ها و احکام اعدام را شاهد بودیم چرا که برخی از پرکارترین جلادهای جهان به سر کار خود بازگشتند و دادگاه‌ها از محدودیت‌های کرونا رهایی یافتند.»

به گفته عفو بین‌الملل، قضات در ۵۶ کشور جهان دست‌کم ۲۰۲۵ حکم اعدام صادر کرده‌اند و این میان کشورهایی چون بنگلادش، هند، جمهوری دموکراتیک کنگو، مصر و پاکستان جهش شدیدی در شمار اعدام‌ها داشته‌اند.

این آمار شامل احکام اعدام و اعدام‌ها در چین، کره شمالی و ویتنام نمی‌شود. عفو بین‌الملل در مورد چین اعتقاد دارد که سالانه هزاران مورد اعدام رخ می‌دهد.