طی روزهای اخیر، حکم اعدام ۱۰ زندانی در زندان‌های رجایی‌شهر، زاهدان و مشهد اجرا شده است.

خبرگزاری «هرانا» هویت چهار تن از این افراد را عباس بی‌طرفان، علی نصرتی و غلامحسین زینالی از بند «دارالقران» زندان رجایی‌شهر کرج با اتهام «قتل» و رامین عرب با اتهام «محاربه» عنوان کرده است.

همچنین سازمان حقوق بشر ایران، هویت دو زندانی اعدام شده دیگر را «علی منتظری» و «وحید میان‌آبادی» گزارش کرده است.

به نوشته هرانا، روز چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز از اجرای حکم یک زندانی با نام اختصاری (ر-ع) که پیش‌تر به اتهام «محاربه» در مراجع قضائی به اعدام محکوم شده بود، خبر داد که به نظر می‌رسد، «رامین عرب» زندانی اعدام‌شده در زندان رجایی‌شهر کرج است.

همچنین وبسایت «رسانک» نیز از اعدام یک زندانی دیگر در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، در زندان مرکزی زاهدان خبر داد. هویت این زندانی که پیش‌تر به اتهام‌های مرتبط با «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، «عبدالله براهویی» اهل زاهدان عنوان شده است.

از سوی دیگر خبرگزاری «رکنا» اعلام کرد که روز یکشنبه ۱ خرداد، حکم یک زندانی ۲۹ ساله که به اتهام «قتل» به اعدام محکوم شده بود در زندان مشهد اجرا شده است.

هرانا بر اساس گزارش رکنا عنوان کرد: این زندانی با هویت (الیاس ق) در ۱۸ مهر سال ۱۳۹۷ با خودرو شخصی خود با «انگیزه ناموسی» مرد دیگری را که در حال تعویض لاستیک پنچرشده‌ خودرو خود بود، برخورد کرده و از محل متواری شد. فرد مذکور (مهدی-پ) در این «حادثه» جان باخت.

متهم پس از چند ساعت خود را به پلیس معرفی کرد و در نهایت در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی، به اتهام «قتل» به اعدام محکوم شد.

این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه سوم خرداد در گزارش ساللانه خود اعلام کرد که کاهش محدودیت‌های مربوط به بیماری همه‌گیر کرونا همزمان بود با «افزایش نگران‌کننده» آمار اعدام در جهان طی سال ۲۰۲۱ و در این میان ایران بیشترین آمار اعدام را از سال ۲۰۱۷ تاکنون داشته است.